Drömtränaren enligt MIG!

Hejsan!
Tänkte nu skriva ett åsiktsinlägg om hur jag tycker att en riktigt bra och optimal tränare ska vara, typ hur den ska lära ut, om den bara ska vara seriös, eller om den också ska skoja och skratta lite när hästen är envis och liknande, när det bara går sådär dåligt och man blir arg, så kommer det lite skratt, vad tycker ni?

Min åsikt är i alla fall att en bra tränare ska ha roliga övningar, det är en av dom viktigaste punkterna enligt mig, om det är en tråkig övning blir det inte lika roligt att träna längre, men såklart ska också övningen vara bra och få hästen att bli mjuk och följsam.
Om det är en rolig övning tror jag också att det blir lättare att koncentrera sig.
En riktigt bra tränare ska kunna anpassa övningen efter hur eleven har kunskap, hur hög utbildningsnivå hästen har och liknande, även tycker jag att det är bra om tränaren frågar vad man vill göra, jobba med under ridpasset och vad man vill få ut av det!

I hoppningen kan det vara bra att fråga vad man ligger på för höjd, och vad man hoppar bekvämt på. Även fråga om hästen har någon gammal skada och hur högt den faktiskt får hoppa.
Om man är lite blyg mot nya tränare t.ex tror jag att det kan vara bra om tränaren har lite att fråga om hoppningen/dressyren och så, så att det bara är för ryttaren att svara.


Jag tycker även att det är bra om tränaren samlar gruppen lite då och då och pratar om hur hästarna känns, hur man kan förbättra det och varför man gör vissa saker, även hur den som tränar tycker att det ser ut, peppande och stärkande saker, även hur man kan göra saker bättre.

En tränare ska aldrig vara stressad tycker jag, han/hon ska inte ha bråttom till saker efter och liknande, han ska ha gått om tid att få hästen/ponnyn han tränar att gå så att ryttaren, hästen men även tränaren är nöjd med ekipagets utveckling och även berömma, ha tid för sånt och liknande saker!
Tips hur man kan fortsätta träna utan tränare och hur det ska gå framåt för ekipaget!

Jag tycker att tränaren ska peppa, stötta och komma med råd och tips för just det paret som dom tränar för tillfället och inte jämföra med andra par som har övat längre och liknande, kommentera att det finns dom som är bättre och sånt.. Om ni förstår vad jag menar?

Vad tycker ni? Hur ska den optimala tränaren uppföra sig, träna och liknande?

Kommentera med DIN åsikt! :)



Bilderna är från Hakingträningen påskhelgen!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0