Longering med Mallse

Okej, tänkte berätta lite om vad jag gjorde med Malle idag då.
Mockade innan jag longerade i alla fall och sen borstade jag av Malle, satte på honom träns bara och tog longeringslinan och gick ut till banan, skrittade fram honom några varv och sen började jag longera, hade inga inspänningstyglar idag för att jag ville att han mer skulle lyssna idag då han bara brukar springa och inte lyssna på rösten när man longerar honom, därför vill jag få honom att lyssna lite mer på det innan jag börjar med inspänningstyglarna.
I början var han lite stel och springig men lyssnade ändå bra från början på rösten tycker jag, mycket bättre än förra gången iallafall! Efter ett tag började jag trava och när vi hade gjort det en stund kom han ner och började slappna av lite mer, supertrevlig idag och lyssnade bra, en stor framgång då han inte lyssnade alls förra gången jag longerade.. det finns ju fortfarande massvis att jobba på men han var underbar tycker jag, i alla fall för att vara han och mig.
När jag skulle byta varv vart det dock lite missförstånd och sånt men efter ett tag gick det som klockan där också! Slutade när det gick som bäst och både jag och Malle var nöjda. Skrittade av genom att gå med honom ner till sommarhagarna och tillbaka, på vägen fick han även beta lite vid kanterna och på en del ställen hade det faktiskt kommit ganska bra med gräs vilket Malle tyckte var gottis! :)
Lät honom inte galoppera idag för att jag tänkte att han skulle blivit ofokuserad då eftersom att vi jobbar på att få honom att lyssna först och främst, därför vill jag inte börja med det utan med grunderna - att få honom att lyssna på det jag säger åt honom och fokusera vilket jag tyckte att han gjorde riktigt bra idag i skritt och trav, kanske blire galopp nästa gång?
Imorgon ska jag rida ut till travbanan med Malle och busa riktigt ordentligt! Sen ska han få vila lite och sen ridas igenom igen, sen blir det ju även Haking kurs denna vecka vilket både jag och Malle ser fram emot!
Nu orkar jag inte blogga mer idag utan mer kommer imorgon, tänkte även fixa lite tidsinställda så att ni har lite imorgon också!
Nu ska jag knata ut med vovvepovve!
Fler inlägg kanske kommer... Gonatt annars ♥


(Bildkälla - google.se)
Känner att jag har lite ont om bilder..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0