Min bästa prins!

Malle var helt underbar idag, verkligen! Red ju som jag sa förrut för Mirre idag och Malle var först väldigt knepig och ville inte alls lyda eller så, fick jobba ett tag, kanske 20 minuter för att han skulle släppa, men sen var han super fin!

Började på vanliga volten (som faktiskt ska fixas med nytt material och sånt imorgon) och jobbade lite med att ställa honom och ha honom rakställd, lite blandade övningar, då var han fortfarande lite motstretig och jag red ju kanske inte så optilmalt..
Sen kom det en ridskolegrupp till volten och då gick vi över till den lilla volten på sidan av den stora.

Där blev han mycket finare, i början var han ju såklart fortfarande lite stel och så, men det är ju inte så konstigt eftersom att jag inte hittat honom rätt förrän nu.. Men efter kanske 5-10 minuter släppte han riktigt ordentligt och när han väl hade gjort det jobbade vi mycket med galoppfattningar och han gick verkligen som en klocka hela tiden efter det! Mirre visade exakt hur jag skulle göra när jag skulle få honom att jobba rätt och visade även hur lite jag behövde ta i tygeln för att han skulle förstå vad jag menade, super bra enligt mig då jag verkligen förstod!

Malle har även börjat få lite underhals (tror jag det hette..), han har i alla fall börjat bygga muskler under halsen istället för dom han ska bygga så att han blir stark där och därför blir det ju bara svårare och svårare att få honom att jobba rätt, och går inte han rätt blir det inte alls lika lätt att rida rätt, om ni förstår vad jag menar?
Därför måste jag alltså hitta honom nu, så som jag gjorde idag i stort sett varje pass så att han inte fortsätter bygga muskler på fel ställe och så att han bygger rätt muskler istället! Men om det går så bra som det gjorde idag resten av passen kommer det säkert bli jätte bra! :)

Veterinären har ju varit hos Malle idag och hon trodde att bölderna var "skav" av sadelgjorden, därför rekommenderade hon att jag skulle rida barbacka i ungefär en vecka och sen ska vi ha "tunnel" på gjorden ett tag så kommer det säkert bli bra igen, dessutom är det säkert bra om vi byter sadelgjord också eftersom att det var det som gjorde skavet. Men blir det inte bättre till på Fredag ska vi ringa tillbaka till veterinären så ska hon skriva intyg till tävlingen så ska vi inte vara med eftersom att det vore rent av taskigt mot Malle om han behöver gå och ha ont med skav på magen!

Är i alla fall super nöjd med Malle idag och imorgon tänkte jag att vi skulle ta det ganska lugnt ifall det blir tävling på lördag. Provade även på ett bett jag inte använd på ett bra tag nu och tycker att det verkade som att Malle trevs riktigt bra på det! :)

Haha, nu blev det MYCKET långt det här inlägget, ni kan väl kommentera om ni orkade läsa precis allt? :D







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0